Thursday, January 3, 2019

Panduan Haji dan Umrah - Buku Travelog Haji : Edisi Terkini

Travelog Haji: Edisi Terkini 




Sinopsis
"Ya Allah, aku mohon keampunan-Mu. Ya Allah, aku mohon kerahmatan-Mu. Ya Allah, aku mohon taufik dan hidayah-Mu. Ya Allah, aku mohon kepada-Mu, izinkanlah aku bercerita tentang pengalaman dan pengajaran yang telah aku lalui semasa menunaikan fardu haji. Ya Allah, aku bukanlah ingin berlaku riak, menyombong diri, apatah lagi untuk bersikap angkuh."
 "Aku mohon izin-Mu semata-mata kerana aku ingin khabarkan tentang keagungan-Mu, keesaan-Mu dan kehebatan-Mu kepada sanak-saudaraku, rakan-rakanku dan masyarakat umum. Ya Allah, berikanlah aku ilham, permudahkan dan berikanlah kekuatan untuk aku memulakan dan menyudahkan penulisan buku ini."
 Itulah doa sebelum meninggalkan Masjidilharam. Doa yang dibaca bersama linangan air mata. Doa yang dilafazkan ketika mengadap Multazam. Ia adalah doa sebelum bersembahyang subuh, sebelum melakukan Tawaf Widak dan sebelum mengucapkan selamat tinggal kepada Masjidilharam. Di kala inilah bibir dan hati bertutur sepenuh perasaan, melahirkan keinginan ‘luar biasa’ kerana terpegun dengan kehebatan Pencipta sehingga meleburkan sekeping hati setelah 35 hari berada di Masjidilharam.
 Isi Kandungan
PROLOG
BAB 1: Aroma Haji 
BAB 2: Aku Manusia Jahil
BAB 3: Kad Jemputan 
BAB 4: Konsep Haji 
BAB 5: Jalan Pintas ke Syurga
BAB 6: Surat untuk Menteri
BAB 7: Siapa Jaga Anak
BAB 8: Pemeriksaan Kesihatan 
BAB 9: Bertaubat di Florence 
BAB 10: Tolol dan Tongong 
BAB 11: Cik Bedah, Anda Di Mana? 
BAB 12: Ujian Wak Lampu 
BAB 13: Mencari Keistimewaan 
BAB 14: Jangan Hantar ke Kelana Jaya 
BAB 15: Hotel Ekhwah 
BAB 16: Universiti Baitullah 
BAB 17: Ajaibnya Bumi Mekah 
BAB 18: Tolong Jaga Ibu Saya 
BAB 19: Malaikat ataupun Wali Allah 
BAB 20: Hadiah untuk Ibu 
BAB 21: Berkongsi Saf 
BAB 22: Strepsil di Masjidilharam 
BAB 23: Hajarulaswad 
BAB 24: Maal Hijrah di Mekah 
BAB 25: Kuat dan Bertenaga 
BAB 26: Teori Saf 
BAB 27: Talbiah 
BAB 28: Sesat di Arafah
BAB 29: Wukuf 
BAB 30: Sejuknya Muzdalifah 
BAB 31: Jamratul Aqabah
BAB 32: Tua di Mina 
BAB 33: Khatam Quran 
BAB 34: Ya Allah, Aku Ingin Tidur 
BAB 35: Rokok di Mekah 
BAB 36: Membeli-Belah 
BAB 37: Selamat Tinggal Mekah 
BAB 38: Nasi ataupun Solat 
BAB 39: Madinah Bumi Aman 
BAB 40: Tuhan Lebih Mengetahui
BAB 41: Sehelai Jubah Seribu Makna 
BAB 42: Dua Jam di Raudah 
BAB 43: Selamat Tinggal Madinah 
BAB 44: Haji Mabrur 
BAB 45: Cabaran Sebenar 
BAB 46: Haji Daud Tanjung Karang
BAB 47: Surau Kondo Kemuncak
BAB 48: Tulis Kisah Saya
BAB 49: Astaghfirullah 

No comments:

Post a Comment

Buku Panduan Haji dan Umrah - Ceritera Haji Wartawan Al-Quran

=========================== Format:  Paperback Saiz:  6"x9" ISBN-13:  978-967-411-841-9 Tarikh Terbit:  15 Apr 201...